wykonawcy

Anteny

Anteny powstały po rozpadzie zespołu HKFF 28 września 2003 roku. Do Bartosza Matuszewskiego (gitara, wokal, tekst) i Krzysztofa Kwiatkowskiego (perkusja) dołączył Łukasz Mordosiewicz (bas). Pierwszy koncert formacja zagrała 18 października 2003 w MCK Chemik. Po koncertach na WOŚP 2004 (Witnica, Gorzów) do zespołu dołączył Szymon Borko (klarnet). W kolejnych miesiącach skład opuścił basista a jego miejsce zajął Przemysław Szulc oraz dołączył Szymon Szymkowiak (konga, przeszkadzajki). Pod nieobecność Krzyśka (szkoła muzyczna w Warszawie) rolę perkusisty dzielnie sprawuje Karol Wiśniewski znany z zespołów Castos i aktualnie Kawałek Kulki.

Natural Mystic

Pierwsza próba NATURAL MYSTIC odbyła się w styczniu 2001r. w składzie pięcio osobowym: KAMILA DZIÓB -voc, MICHAŁ MAŚLAK -voc, BARTOSZ PAPAJ -drum, ARTUR RUMUŃSKI -git, RAFAŁ MICIŃSKI -bass. Wtedy to właśnie powstał obecnie trochę zapomniany utwór "Try Again". Zespół inspirował się pierwotnie muzyką root`s reggae, ragga i ethnic. Ciepły klimat reggae i energetyzujące publiczność koncerty sprawiły, że zespół szybko stał się rozpoznawalny na lokalnej scenie muzycznej.

Pod koniec czerwca 2002r. odeszli KAMILA i ARTUR. Zachwiało to równowagą zespołu lecz nie na długo.

Na przełomie lipca i sierpnia 2002r. Natural Mystic w składzie 3 osobowym nagrał płytę demo, na której znalazły się utwory: Darkness & Coffeine, Ocean, Jah People i Stopione słońce. Wkrótce też zespół powiekszył się o nowych muzyków i ze zdwojoną energią rozpoczął działalność koncertową.

Oprócz kilkudziesięciu mniejszych koncertów, wziął udział w największych w kraju festiwalach muzyki reggae (Winter Reggae Festival '2002, AFRYKA REGGAE FESTIVAL '2003, REGAŁOWISKO Bielawa '2003, Winter Reggae Festival '2003, REGAŁOWISKO Bielawa '2004).

Zanim ustalił się obecny skład Natural Mystic, zmieniał się on kilkakrotnie. Muzycy przychodzili, odchodzili, na ich miejsce przychodzili nowi, ci czasem znów odchodzili. Tu też warto wspomnieć o wspaniałych ludziach takich jak ANIA CZARNA (nie wiem czy tak się nazywała) i ARTUR SZCZEPANEK. Nie przeszkadzało to jednak procesowi twórczemu. Razem ze składem zespół zmieniał też swe oblicze. Zmieniała się treść i forma twórczości, nie zmieniła się jednak fascynacja muzyką, pojedynczym dźwiękiem, który niejednokrotnie wydobyty z któregoś z instrumentów stawał się początkiem opowieści... Wspólne muzykowanie, improwizacje, celebrowanie czystego dźwięku, czasem przekształcanie go w dziwny, szaleńczy jazgot - to właśnie jest Natural Mystic.

W sali prób, na koncercie, w studiu... W życiu... Zespół cały czas tworzy swą własną historię...

Habakuk

Zespół Habakuk powstał w 1990 roku w Częstochowie. Przez 13 lat istnienia dał się poznać od jak najlepszej strony fanom muzyki reggae i nie tylko
w naszym kraju. W tym momencie jest uznawany za jedną z czołowych grup tego gatunku.
Dowodem na to są znakomite recenzje w prasie jak również zaproszenia na liczne festiwale zarówno w Polsce jak i za granicą.
Trzynastolecie istnienia Habakuk udokumentował trzema oficjalnymi płytami.
Pierwsza - "Mniam! Mniam! REGE " wydana w 1999 roku wprowadziła sporo zamieszania w polskiej muzyce oraz spotkała się ze znakomitymi recenzjami
w największych opiniotwórczych magazynach muzycznych. Dla przykładu przytoczę fragment recenzji z "Machiny": cyt. "Oryginalność, energia oraz naturalna umiejętność komponowania przebojowych, wpadających w ucho przebojów. Krótko mówiąc - rewelacja sezonu. Częstochowska grupa Habakuk spełnia wszystkie warunki, by objąć panowanie na polskiej scenie reggae. A wszystko to za sprawą jej debiutanckiego krążka "Mniam! Mniam! REGE".

W ślad za recenzjami poszły propozycje koncertów. W 1999 roku zespół występował jako support przed niekwestionowaną gwiazdą światowego reggae - angielskim mistrzem - Mad Professorem & Macka B. Koncerty odbyły się w Chorzowie i Warszawie. W tym samym roku występ Habakuka na żywo mogła zobaczyć cała Polska - festiwal "Tam gdzie biją źródła" na Równicy
w Ustroniu był transmitowany przez Drugi Program Telewizji Polskiej. Habakuk grał tam obok m.in. Zion Train i Juniora Delgado.

W 2000 roku zespół uczcił jubileusz dziesięciolecia istnienia wydawnictwem "RUB PULSE" które tak jak poprzednie nie przeszło bez echa. Przykładem może być recenzja z magazynu "Tylko Rock": cyt. "Jubileuszowy album jednej z ciekawszych młodych grup spod znaku reggae. Formacja Habakuk powstała dziesięć lat temu w Częstochowie i, jak sami muzycy twierdzą, album "RUB PULSE" jest ich prezentem urodzinowym. Twórczość Habakuka - utrzymana jest w duchu reggae. (...) Każdy z estetycznych zabiegów, przepro-wadzonych przez Szumlasa i jego podopiecznych, dokonywany jest
z ogromnym szacunkiem dla klasyki."

Grupa została też doceniona przez Gazetę Wyborczą, która w podsumowaniu roku 2000 wymieniła Habakuka jako jedną z większych nadziei polskiej muzyki.
Przez ponad 13 lat istnienia zespół zagrał ogromną ilość koncertów oraz występował na największych festiwalach niejednokrotnie w charakterze gwiazdy. Do głównych wydarzeń można zaliczyć występy na festiwalu "Odjazdy" w katowickim Spodku, liczne festiwale Marley'kowe, festiwale "Winter Reggae", "Afryka" i wiele innych.

Habakuk wystąpił w 2001 roku na "Przystanku Woodstock" w Żarach. Później niejednokrotnie koncert był pokazywany w programie "Kręcioła" w Telewizji Polskiej.

Wyrazem uznania dla grupy był występ przy okazji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 2002 na żywo w studio na Woronicza w Warszawie dokąd Habakuk został zaproszony przez Jurka Owsiaka.

Aktualnie zespół promuje swoją trzecią płytę: "Muzyka Słowo Liczba Kolor". Gościnnie w nagraniach wzięli udział Ziut Gralak (współpracuje m.in.
z Justyną steczkowską, Stanisławem Sojką) oraz Mateusz Pospieszalski - na co dzień sekcja dęta zespołu Voo Voo; Ania Patynek (m.in. Orkiestra Na Zdrowie) - na instrumentach perkusyjnych oraz wielu innych zaprzyjaźnionych muzyków.

Wydawcą płyty jest firma Gigant Records (wydawca m.in. Paktofoniki).
W prasie ukazały się już pierwsze pochlebne recenzje, w różnych stacjach telewizyjnych (Viva, MTV Polska, Tele 4, Polsat 2) prezentowany jest teledysk do utworu "Wrażenia".
Muzycy Habakuka prowadzą też inny muzyczny projekt - Rege Inna Polish Stylee, w którym jako trzeci wokalista występuje Muniek Staszczyk
z T.Love. Repertuar stanowią utwory z gatunku reggae, ale nie tylko. Często są też utwory rockowe czy popowe. Projekt niejednokrotnie był już prezentowany na żywo.

Dyskografia:
1 ."Mniam! Mniam! REGE", 1999, wytwórnia "W Moich Oczach"
2. "RUB PULSE", 2000, wytwórnia "W Moich Oczach"
3. "Muzyka Słowo Liczba Kolor", 2002, wytwórnia "Gigant Records"

Vespa

Wśród zespołów funkcjonujących na polskiej estradzie, Vespa stanowi prawdziwy ewenement: na próżno szukać drugiej grupy, która wykonując muzykę lekką, łatwą i przyjemną była jednocześnie tworem tak kontrowersyjnym. Vespa, nieustannie posądzana o niecne praktyki szatanistyczne i okultyzm, wywołująca pijackie burdy i odważnie mówiąca o swych skłonnościach do narkotyków i perwersyjnych odmian seksu od 10 lat balansuje na granicy prawa, przeganiana ciągłymi procesami o zniesławienie i obrazę uczuć religijnych od Ustrzyk po Hel. Jednakże to wszystko stanowi jedynie tło dla wyśmienitej porcji ska, swinga i rocksteady, prezentowanej przez zespół. Panie i Panowie, oto jedyny i niepowtarzalny, gwarant wyśmienitej zabawy i niezapomnianych wrażeń estetycznych – zespół VESPA.

Vespa powstała w połowie lat 90. na gruzach legendarnych już szczecińskich zespołów Żaróweczki i Green Indian Tears. Postanowili uprawiać dziedzinę, która do tego czasu w Polsce nie miała zbyt wielu reprezentantów: ska. Nazwę pożyczyli sobie od kultowego włoskiego skutera, który to był nieodzownym elementem wizerunku każdego modsa. Wtedy też skrystalizowały się podstawy ideologiczne działalności zespołu: radykalny zwierzętarianizm oraz szatanizm w wydaniu cepeliowym. Vespa szybko zyskała sobie popularność w Szczecinie i okolicach; począwszy od debiutanckiego występu w nieistniejącym już Oszołomie zawsze byli gwarantem dobrej zabawy i histerycznych reakcji fanek. Po roku działalności poszerzyli skład o sekcję dętą (dwa saksofony i trąbka) i ruszyli na podbój Polski. W 1997 r. nakładem niezależnej wytwórni QQRYQ ukazał się debiutancki materiał, zatytułowany "Vespa". Okazał się prawdziwym podziemnym hitem wydawniczym: sprzedano ok. 18 tys. egzemplarzy. Taki wynik jest w stanie zawstydzić niejednego artystę, funkcjonującego w oficjalnych kanałach – Vespie udało się tego dokonać w obrębie tzw. sceny niezależnej. Zespół pojawił się też na składance "Jedna rasa, ludzka rasa", gdzie występuje obok takich tuzów muzycznego podziemia jak Kuba Sienkiewicz czy T.Love. Utwór "Skuterowy gang" trafia na listy przebojów, Vespa gra dużą trasę koncertową po Polsce. Jednak zaczęła się też zła passa zespołu: za sprawą rock'n'rollowego trybu życia w składzie doszło do poważnych nieporozumień. Po gruntownych zmianach personalnych zespół zaczyna działać jako Tadeusz Kumela & Osy. W tym okresie jej liderem zostaje tytułowy Tadeusz – znany, szczeciński artysta uliczny, od lat bawiący niemieckich turystów, wygrywanymi na klarnecie polkami, połączonymi z eksperymentalnym performance, śmiało nawiązującym do przejmowania przez polskie wojska w 1945 r. Pomorza Zachodniego. Vespa rejestruje jeszcze demo, mające być zapowiedzią kolejnej płyty, po czym zawiesza działalność. Po dwóch latach za namową Jimmy Jazz Records muzycy rozpoczynają pracę nad drugim albumem, która trwa z przerwami do końca 2003. Płyta "Bujaj się..." ukazała się na wiosnę 2004 i od razu została okrzyknięta najlepszym polskim albumem ska. Zespół swobodnie miesza klasykę gatunku (Skatalites, Prince Buster, Accept, Laurel Aitken, Kiss) ze swingiem i rocksteady, nie bez znaczenia pozostają też wysokiej próby teksty autorstwa niejakiego Czereśniaka. Dodać należy, że już teraz porównywanego do najlepszych polskich tekściarzy: Staszewskiego, Kozidrak, czy Maleńczuka. Członkowie zespołu z dumą odwołują się do tradycji zespołów weselnych: na tyle, że powołali do życia PSADiW (Polskie Stowarzyszenie Artystów Densingowych i Weselnych). Nienagannie wystrojeni w czarne garnitury, zawsze pełni szacunku dla publiczności, niezależnie czy stanowią ją uczestnicy piwno-kiełbasianych festynów, czy bywalcy snobiarskich klabów. Vespa odgraża się Michałowi Wiśniewskiemu i Budce Suflera: "wkrótce okaże się kto w tym kraju jest królem obciachu" - mówi Anna Piekarz, rzecznik prasowy zespołu. Grupa niedawno zarejestrowała cztery utwory, które mają trafić na różnego sortu wydawnictwa kompilacyjne. Jeden z nich - "Nie kłam już kotku" - znalazł się na płycie dołączonej do ostatniego numeru nieregularnika Garaż. Zespół przygotowuje się do nagrania nowej płyty, a piosenek, które na niej się znajdą można już posłuchać na koncertach.

Natural Dread Killaz

Natural Dread Killaz to młoda, niezwykle utalentowana wrocławska formacja. Ich muzyka to ekscytująca, wybuchowa mieszanka reggae, dancehallu, ragga i Hip-Hop'u. 23 maja Blend records powracające na rynek wydawniczy wyda debiutancki albumu "Naturalnie", który zapowiadany jest jako jedno z najważniejszych wydarzeń roku na błyskawicznie rozwijającej się polskiej scenie reggae. Muzycy z respektem i dojrzałością podchodzą do jamajskich tradycji gatunku, jednocześnie są bardzo otwarci na nowe wpływy i brzmienia, dzięki czemu tworzą dźwięki bardzo świeże i nowoczesne. Reggae od zarania było przede wszystkim muzyką do tańca, Natural Dread Killaz pamiętają o tym i w trakcie koncertów starają się rozgrzać parkiet do czerwoności. Słyną z niebywale żywiołowych i energetycznych występów.
Natural Dread Killaz założyli związani z muzyką od dziecka bracia Mesajah i paXon, pełniący w zespole role nawijaczy i producentów. Już we wczesnej młodości pomagali swemu ojcu grając w jego zespołach salsę na bongosach, później zainteresowali się podkładami muzycznymi. Wśród znajomych z osiedla znaleźli ludzi chętnych do współpracy. Świetne przyjęcie pierwszych koncertów i publikacja w internecie utworu "Obudź w sobie lwa" spowodowały, że o zespole zrobiło się nagle bardzo głośno. Młodą ekipą zainteresowano się w środowisku zarówno reggae, jak i hip hopowym, co zaowocowało kolejnymi koncertami (m.in. jako support przed francuskim Soundkail, polskimi WWO, K.A.S.T.A. Skład, Abradab, Dj Feel X, Indios Bravos, Da Killa) i było dla muzyków mocnym impulsem do dalszego tworzenia.

Natural Dread Killaz nigdy nie byli zespołem w tradycyjnym rozumieniu, od początku byli raczej rodzinno-przyjacielskim kolektywem, stanowiącym barwny kolaż utalentowanych osobowości. Oprócz Mesajaha i paXona w skład formacji wchodzi wokalistka Natty, której zdolności pozwalają jej z niezwykła łatwością dopasować się zarówno do podkładów szybkich i rytmicznych, jak i zmysłowych i wolnych, zahaczających o r'n'b i soul. Dzięki jej umiejętnościom muzyka Natural Dread Killaz zręcznie nawiązuje do nurtu nowoczesnego, europejskiego tanecznego reggae i dubu, tworzonego przez sławnych producentów - Mad Professora i Zion Train. Kolejną postacią współtworzącą zespół jest Yanaz - nawijacz, który zaczynał od rapowania w hiphopowym składzie, przez co jego styl jest bliski tej muzyce. Pod wpływem kolegów z zespołu szybko poszerzył krąg swych zainteresowań o wszelakie brzmienia rodem z Karaibów. Brzmienia reggae, dancehall i ragga stały się dla niego nowym polem do popisu. Selektorem (DJem) w zespole jest Ko-Tune, którego wykorzystuje w swoich setach głównie jamajskie produkcje - od ciężkich powolnych dubów, przez tradycyjne roots reggae aż do stricte nowoczesnego dancehallu, nie stroni także od hip hopu, r'n'b i jazzu. Swoje selekcje ubarwia efektami i samplami, a także zaczerpniętymi z kultury hip hopowej skreczami i beat jugglingiem. Oprócz tego Natural Dread Killaz współpracują w czasie koncertów z muzykami grającymi na tradycyjnych instrumentach, łącząc żywe granie z tłustymi podkładami i wokalami.

Najbardziej znanym utworem Natural Dread Killaz jest "Biba!" oparta na oryginalnym, opracowanym przez zespół rytmie (riddimie). Moc i przebojowość "Biby!" doceniła wrocławska filmowa "Grupa 13" , zapraszając Natural Dread Killaz do udziału w teledysku "Raptowne realia". "Biba!" ukazała się także na wysokonakładowej, składance dostepnej wraz z wysokonakładową gazetą . Jak każe jamajska tradycja, przed oficjalną premierą "Naturalnie" zespół planuje wydanie płyty winylowej, zawierającej dwanaście wersji rytmu "Biba!" w gościnnym wykonaniu tuzów muzyki reggae z całej Polski. Pod koniec maja swoją premierę będzie miał również teledysk do Biby! reżyserowany przez Darka Szermanowicza z wrocławskiej "Grupy 13" wspólnie z Markiem "Pro" Gluzińskim z Blend Records.

Serwis może wykorzystywać pliki cookies, które umożliwiają korzystanie z jego zasobów. Więcej w Polityce prywatności.